Birdh geeft je vleugels / 1
Vleugels deel 1. Wat is meditatie wel en wat is het niet? Over het verband tussen meditatie en medicatie en de rol van de 'barefoot doctor'. Wat zijn de drie aspecten van meditatie? Twee bekenden plus een geheimzinnige derde factor die je er (bijna) gratis bijkrijgt.
De definitie van meditatie op Wikipedia (1) weerspiegelt de algemeen gangbare opvatting over dit thema:
Meditatie is een praktijk waarbij een individu een techniek gebruikt - zoals mindfulness of het focussen van de geest op een specifiek object, gedachte of activiteit - om aandacht en gewaarzijn te trainen, en om een mentaal heldere en emotioneel kalme staat te bereiken.
Niet foutief maar onvolledig. Deze definitie beschrijft de klassieke aanloop naar meditatie. Meditatie is meer natuur en kunst dan techniek. Wat zou je antwoorden als ik je vroeg: “Welke techniek gebruik je om te stappen of te fietsen?” Het antwoord is vermoedelijk: “Geen, ik doe het gewoon.”
Technieken zijn didactische hulpmiddelen die enkel maar in het begin worden aangewend. Zie ze als de krukken die je tijdelijk nodig hebt als je been gebroken is. Van zodra je weer kan lopen heb je die krukken niet meer nodig. Mindfulness of focus op een object zijn opwarmingsoefeningen en voorbereidende technieken. Er is niets mis mee, weet gewoon dat je die krukken ooit opzij zal kunnen zetten.
Mentale helderheid en emotionele kalmte zijn geen doel op zich. Ze zijn een welkom neveneffect en bevorderlijk voor wie begint te mediteren. Bekijk het als leren zeilen bij kalme wind. Weet dat dit slechts de kalmte voor de storm is. Naarmate je vordert kan de mentale verwarring en de emotionele druk sterk opgevoerd worden. Een zeiler moet in alle weersomstandigheden leren varen.
Ware meditatie is objectloos, onverstoorbaar, overstijgt alle technieken en is vrij van elk doel.
Wikipedia schrijft verder dat meditatie gezond is en als basis dient voor therapie.
Je kan meditatieve technieken inderdaad zien als geneesmiddelen. Goed voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Maar zoals je weet is niet elk geneesmiddel voor iedereen geschikt. Het innemen van de verkeerde medicatie zal meer kwaad dan goed doen. Vandaar het belang van een goede meditatie-dokter die een juiste diagnose kan stellen en de juiste medicatie voorschrijft. Mijn motto is dat meditatie maatwerk is.
Zelfmedicatie is ok. Ik ga uit van de grote zelfredzaamheid van mensen. Door veel te lezen en jezelf goed te informeren, kan je jezelf een heel eind op weg helpen. Het is in geval van ziekte dat je een dokter belt. De rol van een ware dokter bestaat er niet in om je afhankelijk te maken, maar extra weerbaar. Veruit het beste doktersadvies is preventief. Voorkomen is altijd beter dan genezen. De Chinese ‘barefoot doctor’ belichaamt deze benadering het best, want de mensen betaalden hem zolang ze gezond waren, niet als ze ziek werden. De Pharma business en ons medisch systeem zijn gebaseerd op het omgekeerde principe dat ziekte loont. De term ziekteverzekering is bijzonder goed gekozen: “ ziekte verzekerd”.
Meditatie is meer dan medicatie.
Wikipedia vermeldt het gebruik van meditatie als medicijn tegen de pijn en de stress van onze huidige manier van leven en werken. Die visie is zo beperkend. Net zoals de visie die gezondheid definieert als de afwezigheid van ziekte. Terwijl ware gezondheid je doet stralen van energie en levenslust. Die visie riskeert ook oppervlakkig te zijn in de zin dat ze vaak symptomen bestrijdt in plaats van het problemen aan de wortel aan te pakken. Stress op het werk? We gaan zorgen dat je er beter mee om kan gaan in plaats van een ongezonde manier van werken in vraag te stellen. De conventionele opvatting over meditatie omschrijf ik als “meditatie voor dummies en zombies” .
Op mijn home pagina heb ik meditatie als volgt gedefinieerd:
Train je Lichaam
Bevrijd je Geest
Ontdek je ware Natuur
Meditatie engageert zowel het lichaam als de geest. En als die beide vleugels goed samenwerken, dan gebeurt er iets dat je niet voor mogelijk achtte, je gaat vliegen. Steeds verder en hoger. Je doet een onwaarschijnlijke ontdekking: je bent noch het lichaam noch de geest. Wie of wat je werkelijk bent voelt aan als grenzeloze vrijheid.
De drie aspecten komen in stijgende volgorde van moeilijkheid en dalende volgorde van feasability of ‘doenbaarheid’. Zie ze niet als 3 stadia of treden van een trap, eerder als 3 punten op een cirkel. Meditatie gaat ‘full circle’.
Meditatie omvat 3 componenten. Ontbreekt er één, dan is het geen meditatie.
1. Train (en Verzorg) je Lichaam
Mediteren of bidden is een fysieke daad. Het lichaam is jouw steun en vehikel. Het is jouw bron van kracht en energie. Het heeft zijn eigen intelligentie en kan ons evenveel leren over de schepping als ons verstand. Super belangrijk dus om met - en niet tegen - het lichaam te leren werken.
Vergelijk het lichaam met een onstuimig wild paard dat je moet temmen. Een paard moet je zadelmak maken alvorens je er veilig op kan rijden. Het zal zich initieel verzetten. vervolgens wennen en jouw meditatieve praktijk uiteindelijk actief en met plezier ondersteunen. Wees niet verbaasd als het lichaam af en toe suggereert dat je meditatie beter opgeeft. Dit is zo bij elk ander leerproces zoals studeren, muziek spelen, sporten of gezond eten. Discipline kweken is in het begin meestal moeilijk maar later zal je er dankbaar voor zijn.
Het lichaam trainen is zoals het opvoeden van een kind of het temmen van een paard. Dat doe je best niet met bruut geweld. Temmen is geen kwestie van ‘onderwerpen’. Ik beveel de principes van ‘good horsemanship’ (1) aan, een filosofie die eerder gebaseerd is op liefde en respect dan op angst en pijn of bestraffing. De Boeddha probeerde zelf-kastijding en zag dat het niet werkte.
Rule #1: Stop beating yourself!
Meditatie vereist fysiek niet veel meer dan zitten, liggen en wandelen. De lat ligt niet hoog. Trainen betekent dus vooral verzorgen. Draag goed zorg voor je lichaam. Zo moeilijk is het niet. Het lichaam heeft zuivere lucht, zuiver water en zuivere voeding nodig. Lichamelijke klachten zijn vaak te wijten aan omgevingsfactoren. Probeer je lichaam zoveel mogelijk te vrijwaren van stress en toxines.
De werking van de natuur begrijpen is belangrijk. Kennis van fysiologie helpt. Ademwerk is een stevig anker en een goede hulp. Aandacht hebben voor je adem is belangrijker dan het ‘beheersen’ ervan. Werk je graag met adem, probeer dan ook om naar de intieme bron van je adem te gaan. Weet dat ook de levensadem jou zal verlaten op het moment dat je sterft. Wat je zoekt staat veel dichter bij ‘jou’ dan je adem.
Een nederige lichamelijke discipline zoals een regelmatige zitpraktijk zal je sowieso veel illusies besparen. Mentaal kan je jezelf heel wat blaasjes wijsmaken, maar het lichaam liegt nooit. Luister naar het lichaam, je trouwe metgezel.
2. Bevrijd je Geest
Mediteren is een ‘geestelijk’ avontuur. Je doet iets met je aandacht of ‘mind’, wat dit woord voor jou ook moge betekenen. Het subjectief bewustzijn is een raadsel waar wij ons al duizenden jaren vragen over stellen. Een filosoof noemde dit ‘the Hard Problem of Consciousness’ (2) of ‘het Moeilijke Probleem van Bewustzijn’ . Theorieën over bewustzijn vind je in overvloed. Je kan kiezen uit twee extremen, zijnde materialisme of idealisme, en van alles daartussen. De materialisten verkondigen dat geest enkel maar het product is van ‘materie’, in casu het vuren van neuronen in onze hersenen. De idealisten verkondigen dat materie enkel maar het product is van ‘geest’. Afhankelijk van je opvoeding of persoonlijke voorkeur, zal je het woord ‘geest’ met een hoofdletter of een kleine letter beschouwen. Sommigen verkiezen God of Grote Geest, een opperwezen of intelligentie. Anderen verkiezen blind toeval, materie, een immaterieel gegeven (zoals een veld van energie of informatie) of een meer gesofistikeerd metafysisch concept. Wat je ook gelooft, deze geest blijft in wezen ongrijpbaar. Ik bekijk het pragmatisch als een Black Box, een term die ingenieurs geven aan een systeem waarvan men de input en de output weliswaar kan meten, maar waarvan de interne werking niet geheel gekend is.
Een mediteerder heb ik in mijn eerste blog of musing een ‘psychonaut’ genoemd. Als psychonaut ga je de geest verkennen en heb je lak aan theorie. Je blik is open. Je wil zelf ervaren. Daarom spreek ik van een ‘avontuur’ en niet louter van een ‘activiteit’. Het is geen avontuur als je op voorhand weet wat er gaat gebeuren.
Waarom spreek ik van het ‘bevrijden’ eerder dan van het ‘trainen’ van je geest? Omdat mediteren grote openheid vergt. Veel baggage kan je niet meenemen als je wil reizen of vliegen. Bevrijding betekent je geest ontdoen van alle onnodige baggage en ballast. Mediteren heeft dus eerder te maken heeft met het in vraag stellen en afleren van allerlei zaken die je eerder aangeleerd zijn.
Let op voor ‘mind-training’ ! Deze term is vaak een dekmantel voor brainwashing of mind control. Dat is exact het omgekeerde van wat meditatie beoogt.
Net zoals we het lichaam door een wild paard hebben voorgesteld, kunnen we de geest zien als een ruiter die op dat paard zit. Om de wederzijdse afhankelijkheid van die twee goed te benadrukken wordt soms gezegd dat de benen van de ruiter verlamd zijn. Zonder zijn paard geraakt de ruiter nergens. Paard en ruiter vormen één hecht team.
3. Ontdek je ware Natuur
Last but not least, mediteren is het ontdekken van een legendarische schat. Die schat is bijzonder goed verborgen. Zo goed dat de meesten het bestaan ervan zelfs niet kennen. En als ze ervan horen zullen velen het verhaal ontkennen en afwimpelen als een mythe. Slechts enkelen zullen daadwerkelijk op zoek gaan, gedreven door een onverklaarbaar verlangen en gewapend met hun intuïtie. Maar zelfs met de beste schatkaarten en vele praktische tips blijft die mythische schat moeilijk te vinden. Jij bent de enige die deze schat kan vinden. Niemand kan het in jouw plaats doen. Net zoals bij een grap zal je zelf de ‘clou’ moeten snappen.
Die schat wordt vaak je ware Natuur genoemd. Het voordeel van die benaming is dat ze voldoende neutraal is. Het klinkt niet religieus. Ook niet wetenschappelijk. Heel gewoon, gelijk en toegankelijk voor iedereen. Je zou die ware Natuur haast als ‘politiek correct’ kunnen omschrijven, want ze is ‘democratisch’ en ‘inclusief’.
Natuur wijst op iets dat aangeboren en niet gemaakt is. Het is geen fabricatie. Je herkent iets dat er altijd al geweest is. Die ontdekking krijgt vele namen zoals: zelf-realisatie, bevrijding, verlichting en ontwaken. Die bevrijding komt ook in twee maten, klein en groot. De kleine varianten verwijzen naar levensveranderende ervaringen die een soort glimp of preview zijn van de grote prijs: Great Liberation of Grote Bevrijding. Dat laatste kan je zelfs geen ervaring meer noemen. Het is ook geen gebeurtenis in de tijd.
Al dat gedoe rond het vinden van ‘je ware natuur’ lijkt misschien een beetje vreemd. “Ik weet toch wie ik ben?” Het lijkt haast onzin. Zeker als je al veel ‘zelfkennis’ hebt. En toch. Wijsheid en spiritualiteit draaien nu net rond dit ene punt. Al onze problemen zouden uitsluitend te wijten zijn aan onwetendheid over onze ware identiteit. Het challengen van al jouw ideeën over ‘wie je denkt te zijn’ is het begin van de wijsheid.
Het goede nieuws over onze ware natuur is dat die er al is. Daarom zal je vaak horen::
“Je bent al vrij!”
Dat is althans wat het non-dualisme (3) vertelt. Uit het idee dat je al vrij bent’ zou je kunnen concluderen dat je niet meer hoeft te mediteren. Ik zal in latere musings (blogs) uitvoerig op het non-dualisme terugkomen, je kan er niet omheen.
Het slechte nieuws is dat intellectueel inzicht niet volstaat. Meditatie is een must:
“Think you’re enmightened? Think again! Keep meditating.”
Dit derde aspect is het grote geheim en de kers op de taart. Je ware natuur overstijgt de beperkingen van lichaam en geest. Dat maakt meditatie juist zo uniek. Zonder dit aspect kun je je zelfs afvragen of meditatie voor jou een zinvolle activiteit is. Want als het enkel maar draait om lichamelijke en geestelijke ontspanning, dan zijn er methodes die aangenamer en gemakkelijker zijn dan meditatie. Ik denk maar aan lezen, reizen, film, muziek, natuurwandelingen, sport, massage, wijn, eten met vrienden etc.
Wordt er van jou gevraagd dat je gelooft in het bestaan van die mythische schat? Want voor hetzelfde geld bestaat het niet en ben je een schim aan het najagen. Neen.je moet helemaal niets geloven. Het is een levendig experiment dat je aangaat op basis van vertrouwen in jezelf, verwondering over het leven en een kinderlijke openheid.
Drie-in-één
Mediteren telt 3 dimensies (lichaam, geest en natuur). Feitelijk vormen deze drie aspecten een vloeiende en ondeelbare eenheid. De lichaam-geest dualiteit (4) is een verkeerde visie die we te danken hebben aan denkers zoals René Descartes. Hij blijft een groot denker maar op het vlak van de tweedeling tussen materie en geest had hij het mis. Dit creëerde bovendien een vals lichaam-geest probleem (5).
Het onderscheid dat we hier maken tussen lichaam/geest/natuur is louter conceptueel en didactisch bedoeld. Dit onderscheid zorgt ervoor dat je geen enkel aspect uit het oog verliest. Het samenspel van de drie maakt het plaatje compleet.
Als je enkel maar het paard traint, jouw lichaam of vehikel, dan heet dat ‘fitness’. Het is aangenaam, gezond en veilig, maar het is geen meditatie.
Als je eenzijdig psychisch werkt zonder stevige fysieke gronding,, dan heet dat ‘mentaal trippen’. Zonder paard geraak je nergens. In het beste geval gebeurt er niets. In het slechtste geval raak je verstrikt in een web van illusies. Hier kunnen mensen ten prooi vallen aan overweldigende psychische ervaringen (7). Dan raak je ernstig uit balans. Dit is niet zonder gevaar.
Denken dat je jouw ware natuur kan ontdekken zonder meditatieve praktijk is een misvatting. De belofte van instant verlichting zonder inspanning is aanlokkelijk. Te mooi om waar te zijn?
Bovengenoemde misvatting ontstaat als je het samenspel tussen lichaam, geest en natuur niet goed begrijpt. Werken met lichaam en geest kan je effectief doen. Het derde luik, het ontdekken van je ware natuur, kan je niet doen. Daarom wordt het door de Chinese taoïsten wu wei of niet-doen genoemd (8). Maar niet-doen is helemaal niet hetzelfde als niets doen. Verwar die twee niet.
Bevrijding? Het gebeurt. Of niet. Je kan het niet provoceren noch forceren. Je kan wel de voorwaarden scheppen waarbinnen het kan gebeuren, zijnde zonder enige verwachting blijven oefenen met lichaam en geest. Het komt (bijna) vanzelf, vandaar:
Buy 2 Get 1 Free
Twee aspecten beoefenen en het derde krijg je gratis, maar op zijn tijd. Wat hier wordt beschreven is wat men in religieuze terminologie ‘genade’ noemt. Een elegant en geniaal doch geheel misbegrepen concept. Vergelijk het met het aanleggen van een grasperk. Je moet zaaien en bewateren maar de natuur doet de rest (gratis en spontaan). Doe je het gras groeien door eraan te trekken? Hoe dan ook, op vlak van meditatie is gewoon je best doen goed genoeg. Je kan rekenen op de medewerking van iets dat veel groter en slimmer is dan je kleine zelf: de natuur of het leven zelf.
Samen op de foto: paard (lichaam), ruiter (geest) en adelaar (vrije natuur).
Het lichaam is het aspect voelen. De geest is het aspect denken. Wij mensen zijn voelende en denkende wezens. Het tastbare lichaam als hardware. De minder tastbare geest als software. Tot daar is iedereen mee. De introductie van onze ware natuur als derde factor is voor velen een onnodige stap. Waar is dat goed voor?
Is de absolute voorwaarde om te kunnen denken en voelen niet dat je eerst moet bestaan? En dat je bewust bent? Wat zou het leven zijn zonder zelf-bewustzijn? Zonder enige ervaring van jezelf, de anderen en de wereld? Onze ware natuur verwijst naar dit meest fundamentele aspect: zijn of bewustzijn. Het is zo evident dat we het over het hoofd zien. En dat is onze blinde vlek. We zijn zo gefascineerd door de inhoud of content van onze ervaringen, dat we de essentie vergeten hebben: de context of het (bewust) zijn zelf.
Vind je het niet gek dat we zo weinig aandacht schenken aan het allerbelangrijkste feit van ons bestaan? Dat we dit parkeren bij religie of wetenschap? Dat we zelf niet op onderzoek gaan? In dat licht gezien is meditatie het belangrijkste werk dat er is.
1. Meditation according to Wikipedia
Meditation is a practice where an individual uses a technique – such as mindfulness, or focusing the mind on a particular object, thought, or activity – to train attention and awareness, and achieve a mentally clear and emotionally calm and stable state. Scholars have found meditation difficult to define, as practices vary both between traditions and within them.
Meditation has been practiced since 1500 BCE antiquity in numerous religious traditions, often as part of the path towards enlightenment and self realization. The earliest records of meditation (Dhyana), come from the Hindu traditions of Vedantism. Since the 19th century, Asian meditative techniques have spread to other cultures where they have also found application in non-spiritual contexts, such as business and health.
Meditation may be used with the aim of reducing stress, anxiety, depression, and pain, and increasing peace, perception, self-concept*, and well-being. Meditation is under research to define its possible health (psychological, neurological, and cardiovascular) and other effects.
(*) One's self-concept (also called self-construction, self-identity, self-perspective or self-structure) is a collection of beliefs about oneself. Generally, self-concept embodies the answer to "Who am I?".
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Meditation#cite_note-cahn06-2
2. Good Horsemanship
Ik spreek liever van ‘good’ dan van ‘natural horsemanship’ omdat dit laatste ook kan ontaarden in dogmatische en commerciële systemen. Een paard trainen is sowieso een kwestie van manipulatie, de vraag is welke intentie je daarbij hebt. Handel je enkel uit eigenbelang (geld, macht, prestige, eigen plezier, verveling of frustratie) of heb je ook het welzijn van het paard op het oog? Werken met paarden is een aanrader. Ze kunnen goed spiegelen, halen je uit je kop en leren je op gevoel werken. Goed kunnen omgaan met paarden of je lichaam is niet zozeer een kwestie van het toepassen van mentaal aangeleerde protocollen, technieken en systemen. Het gaat over ‘presence’ en uitstraling: de kwaliteit van jouw gevoel, jouw aanwezigheid en de zuiverheid van jouw intentie.
Natural horsemanship
This philosophy has capitalized on the use of behavioral reinforcement to replace inhumane practices used in some methods of training, the ultimate goal of which is a calmer, happier and more willing partner in the horse. Natural Horsemanship avoids fear- and pain-based training methods. While natural and gentle methods of training have been around for millennia, dating to the advocacy of gentle methods by Xenophon in Ancient Greece, there have also been any number of techniques over the years that attempted to train a horse by breaking the horse’s spirit, often forcing it to fight back and then be dominated or defeated. Natural Horsemanship advocates point out that by removing fear an individual gains trust from the horse. By not scaring and hurting the horse, the horse learns to work with people in a partnership verses as an adversary.
Bron: https://naturalhorsemanship.wordpress.com/what-is-natural-horsemanship/
3. Hard Problem of Consciousness
The hard problem of consciousness is the problem of explaining why and how sentient organisms have qualia or phenomenal experiences—how and why it is that some internal states are subjective, felt states, such as heat or pain, rather than merely non-subjective, unfelt states, as in a thermostat or a toaster. The philosopher David Chalmers, who introduced the term "hard problem" of consciousness, contrasts this with the "easy problems" of explaining the ability to discriminate, integrate information, report mental states, focus attention, and so forth.
In "Facing Up to the Problem of Consciousness" (1995), Chalmers wrote:
It is undeniable that some organisms are subjects of experience. But the question of how it is that these systems are subjects of experience is perplexing.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_problem_of_consciousness
4. Non-Dualisme
Voor degenen die deze populaire stroming niet goed kennen, kort het volgende: Non-dualisme verwijst naar de hoogste, meest directe en definitieve wegen naar bevrijding binnen diverse spirituele tradities. Advaita Vedanta, Zen, Dzogchen en Meister Eckhart zijn bekende exponenten van die stroming. Het is de crème de la crème. Heel wat intellectuelen en wetenschappers zijn fan. Het overigens correcte uitgangspunt van non-dualisme is: “Je bent al wat je zoekt!” Met andere woorden, onze allerdiepste hartewens (zoals waarheid, vrijheid, vrede, eeuwig leven, liefde en geluk), ligt nu al binnen handbereik, als je maar stopt met ernaar te zoeken. Hoe zou je immers kunnen worden wat je al bent? De klassieke beginnersfout van enthousiaste non-dualisten is dat je denkt dat je helemaal niets meer hoeft te doen. Waarom zou je nog mediteren als je al verlicht bent? Een ernstige misvatting. Meer hierover later.
5. Dualisme
Uit Wikipedia: Het dualisme in de filosofie van de geest is een verzameling visies over de relatie tussen de menselijke geest en materie, die als uitgangspunt hebben dat de mentale verschijnselen, in bepaalde opzichten, immaterieel zijn.
Ideeën over het lichaam-geest dualisme zijn al terug te vinden bij Plato en Aristoteles, en speculeren over het bestaan van een menselijke ziel, die voor intelligentie en wijsheid zorgt. Plato en Aristoteles hielden beiden om verschillende redenen vol, dat de menselijke intelligentie een deel was van de geest of ziel, die niet geïdentificeerd of verklaard kon worden in termen van het fysisch of lichamelijke. Een algemeen bekende versie van het dualisme is ontwikkeld door René Descartes in 1641, die stelde dat de geest een immateriële substantie is. Descartes was de eerste die een duidelijke link legde tussen de "geest" en bewustzijn en zelfbewustzijn en dit onderscheidde van de hersenen, waar volgens hem de intelligentie zetelt. Verder was hij de eerste die het Lichaam-geestprobleem formuleerde in de vorm waarin het vandaag de dag nog bestaat …
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dualisme_(filosofie_van_de_geest)
6. Lichaam-Geest Probleem
In de oorspronkelijke spirituele tradities waren lichaam en geest nooit strikt gescheiden. Geest of spirit is het animerende principe in mens en dier en komt van het Latijnse woord spiritus dat ‘adem! betekent. Het Oudgriekse woord voor spirit is pneuma en betekent ook ‘adem’.
In meditatie is ‘geest’ niet abstract noch zweverig, maar even tastbaar en concreet als jouw adem. De geest is een verlengstuk van het lichaam. Ware meditatie beoogt geen breuk of afsplitsing van het lichaam, maar een verdieping, transmutatie en vereniging.
Uit Wikipedia: Het lichaam-geestprobleem is een centraal thema in de filosofie van de geest, dat gaat over de ogenschijnlijk onverklaarbare wisselwerking tussen de onstoffelijke geest en het stoffelijke lichaam, en tegenwoordig met name de relatie tussen het bewustzijn en de hersenen.
Voor zover bekend is Plato de eerste filosoof die zich met dit probleem bezighield. Daarnaast is het probleem vooral sinds de 17e eeuw door René Descartes uitgebreider omschreven en bekender gemaakt. Hij stelde dat de wisselwerking tussen lichaam en ziel plaatsvond in de pijnappelklier.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaam-geestprobleem
7. Spiritual crisis or emergency (spirituele spoedgevallen)
Het gebeurt dat mensen die in contact komen met meditatie, spirituele ‘teachings’ en groeperingen, in heftig vaarwater terechtkomen. Zeker als ze niet stevig gegrond zijn. Gedesincarneerde spiritualiteit heet dat. En dat is niet zonder gevaar, in het bijzonder voor mensen die kwetsbaar, gevoelig of goedgelovig zijn. Bepaalde deurtjes gaan open en er kunnen allerlei zaken naar binnen of naar boven komen die destabiliserend werken. Mensen vallen dan mogelijks in een zeer donker gat - met alle kenmerken van een psychose - waar ze alleen niet meer uitkomen. Het is belangrijk om op zo’n moment deskundige hulp en begeleiding in te roepen van een medische professional en/of een zieledokter. Dit is ernstig. Aarzel niet om mij te contacteren als je hierover vragen hebt.
8. Wu wei
Wu wei, de term die de Chinese taoïsten gebruiken om te verwijzen naar ‘niet-handelen’, kan je mentaal niet begrijpen. Niet-doen is niet het tegengestelde van doen maar valt er mee samen. Deze paradox verwoorden taoïsten als wei wu wei of ‘doen niet-doen’. De definitie die je vindt in Wikipedia komt van iemand die het concept vergeefs intellectueel probeert te benaderen en verkeerd interpreteert als ‘niet handelen tegen de aard der dingen’ of ‘handelen zonder gehechtheid aan het resultaat’. Wu wei is geen grondstelling, geen mentale keuze die je maakt, maar de beschrijving van een diepe realisatie die voortvloeit uit ware meditatie.